Kedudukan Ulamak Dalam Islam

PENGENALAN (DEFINISI ULAMA)

Kata ulama bermaksud orang yang mengerti atau orang yang berilmu atau orang yang berpengetahuan. Kata ulama adalah jama’ dari kata tunggal ‘aalim yang bermaksud orang yang berilmu. Kata ‘aalim adalah isim fa’il dari kata kerja (fi’il) ‘aalima yang ertinya ia telah mengerti atau ia telah mengetahui. Menurut bahasa masyarakat Indonesia, ulama diertikan sebagai orang yang berilmu. Ini adalah sesuatu yang salah tetapi ia seakan-akan tidak di anggap salah kerana sudah biasa menjadi sebutan umum. Menurut erti ulama oleh masyarakat Indonesia iaitu sebagai seorang yang berilmu, ia mengandungi erti yang seluas-luasnya secara umum iaitu meliputi semua orang yang berilmu tanpa mengira apa sahaja ilmunya. Apabila kata ulama ini dihubungkan dengan perkataan lain maka ertinya hanya mengandungi erti yang terbatas dalam hubungannya itu. Contohnya seperti ulama fikih ertinya orang yang mengerti tentang ilmu fikih, ulama kalam maknanya orang yang arif dalam ilmu kalam dan sebagainya. Menurut bahasa Indonesia yang mana ia masih berlaku sampai sekarang ini kata ulama atau alim ulama diertikan untuk orang-orang yang ahli tentang agama Islam iaitu orang yang mendalami ilmunya dan pengetahuannya tentang agama Islam serta cabang-cabang urusan agama Islam. Menurut H.Rosihan Anwar, yang dimaksudkan dengan ulama itu adalah orang-orang yang berpengetahuan dalam soal agama yang antara lain ahli dalam hokum syariah, faham fikih atau tasawuf, tergantung dari bidang spesialisasi yang disukainya atau dipilihnya.

ULAMA SEBAGAI PENYIAR AGAMA ISLAM ATAU DA’I

Perkataan da’I membawa maksud pengundang atau pengajak, mengundang manusia kepada agama Allah iaitu agar manusia mahu beriman dan melaksanakan ajaran-ajaran Allah SWT. Dalam erti kata yang lebih mudah perkataan Da’I boleh didefinisikan sebagai penyiar atau penyebar agama Islam. Ajakan kepada Islam terhadap manusia atau dakwah Islamiah adalah merupakan satu kewajipan bagi semua orang Islam. Kewajipan dakwah Islamiah dan amar maaruf nahi mungkar dibebankan kepada setiap muslim, maka setiap orang Islam wajib berdakwah sesuai dengan kemampuannya. Orang yang berilmu berdakwahlah dengan ilmunya, orang yang tidak berilmu tetapi berharta berdakwahlah dengan hartanya, orang yang tidak berilmu dan tidak mempunyai harta tetapi mempunyai tenaga maka wajiblah dia berdakwah dengan tenaganya dan bagi orang yang mempunyai buah fikiran yang bagus wajiblah dia menyumbangkan buah fikirannya bagi kepentingan dakwah Islamiah. Sedangkan seorang muslim yang hanya mempunyai pengertian agama satu sahaja wajib untuk menyampaikan ayat tersebut kepada orang lain, apatah lagi seorang ulama yang banyak ilmunya. Ulama ini mempunyai tugas yang penting di dalam menyiarkan agama Islam. Kepentingannya di dalam menyiarkan, menyebarkan dan menjelaskan agama Islam diperlukan dalam segala waktu dan saat. Baik pada masa damai atau perang, masa bahagia atau sejahtera, suasana gembira atau susah, keadaan sihat atau sakit dan sebagainya. Pada masa peperangan di zaman Rasulullah, tidak semua kaum muslimin baik pemuda atau orang tua harus meninggalkan Kota Madinah untuk berperang, tetapi mestilah masih ada golongan yang tinggal untuk mempelajari dan memperdalamkan agama Islam daripada para ulama. Di dalam al-Quran hal ini disabdakan oleh Allah dalam surah at-Taubat ayat 122 yang membawa maksud, ‘Tidak sepatutnya bagi orang-orang yang beriman itu pergi semuanya. Mengapa tidak pergi dari tiap-tiap golongan di antara mereka beberapa orang untuk memperdalamkan pengetahuan mereka tentang agama dan untuk memberi peringatan kepada kaumnya apabila mereka telah kembali supaya mereka itu dapat menjaga dirinya.’ Surah atTaubat 122.
Tentunya dalam hal ini kedudukan atau peranan orang-orang yang banyak ilmunya amat penting walaupun pada masa peperangan iaitu tetap berfungsi sebagai penyiar dan penyebar agama Islam dan mencerdaskan umat. Bagaimana sekiranya ulama tidak menjalankan peranannya dengan baik, tentu sahaja ia akan dituntut Allah di akhirat nanti. Begitu juga keadaannya kepada ulama yang hanya memainkan peranan hanya kepada keluarganya. Dengan yang demikian peranan ulama tidak hanya tertakluk pada keluarganya sahaja tetapi juga terhadap umat yang nanti dimintai pertanggunganjawabnya pula oleh Allah di akhirat kelak.2
ULAMA SEBAGAI PEMIMPIN ROHANI

Sebagaimana telah diketahui oleh umum, oleh para ahli dan telah nyata di dalam bukti, bahawa yang dinamakan manusia ialah bukan hanya jasmaninya sahaja tetapi adalah gabungan antara jasmani dan rohani. Bukan hanya zahir sahaja malah gabungan antara zahir dan batin, badan dan jiwa, yang mana bila hanya salah satunya sahaja, umpama hanya badan dan jasmani sahaja tiada jiwa dan rohani maka akan pincanglah dan pecahlah yang dinamakan manusia itu. Terbukti bila jasmani yang sakit, rohani dan jiwa ikut terganggu. Sebaliknya bila jiwa dan batin yang sakit badan dan jasmani juga turut terganggu. Menurut ahli pula yang dinamakan hidup itu bukanlah naik turunnya nafas di dada, tetapi jiwa dan rohani yang seimbang dengan badan dan jasmani. Seorang ulama sebagai pemimpin rohani, ertinya memimpin dan membimbing umat dalam bidang rohani. Dalam hal ini, menurut ajaran Islam adalah memimpin dan membimbing umat agar mereka benar dalam menghayati agamanya. Jelasnya di sini, ulama yang melaksanakan fungsinya sebagai pemimpin rohani umat adalah memimpin umat dalam bidang rohani. Untuk lebih jelas akan diberi pengertian tentang apa itu Islam. Jika Islam boleh dikatakan sebagai satu system, maka Islam mencakupi tiga bidang iaitu akidah, syariah dan akhlak. Bidang akidah meliputi segala kepercayaan dalam rukun Iman yang enam, bidang syariah meliputi ibadah dan muamalah dan bidang akhlak meliputi akhlak terhadap khaliq dan sesama makhluk. Ulama mendidik agar rasa rohaniah umat sesuai dengan apa yang diharapkan oleh ajaran Islam. Ini kerana segala bentuk kegiatan keduniaan manusia yang dimanifestasikannya dalam bentuk kegiatan budaya, kalau tidak mendapat siraman Islam, tidak diwarnai oleh jiwa Islam maka akhirnya tidak akan menjadi ibadah kepada Allah. Bentuk luar adalah sekadar lambang fizik yang bilamana tidak dijiwai oleh Islam tidak akan menjadi ibadah sebagai pengabdian kepada Allah. Bila ulama tidak melaksanakan peranannya, ia dikatakan tidak mempunyai tanggungjawab terhadap bidang ini, maka rasa rohaniah umat tidak akan terkehendaki akhirnya akan wujudlah hal-hal yang tidak elok dari tingkah laku umat. Dengan ini, akan terjadi ada tubuh tanpa jiwa, ada jasmani tanpa rohani, ada gerak tanpa roh dan akibat dari ini, tingkah laku umat tampak gagah, mempesona, mengagumkan dan menakjubkan tetapi kosong dari kedamaian, kosong dari ketenteraman dan bahkan hanya kulit yang ada tanpa isi. Semua akan jadi hambar, tampak hipokrit dan riak belaka. Tentu sahaja semua ini tidak dikehendaki oleh Islam maka bila ulama tidak menjalankan fungsinya berusaha membimbing umat untuk mengisi rona laku perbuatan umat akibat negatif yang terjadi. Di sinilah letaknya peranan ulama sebagai pemimpin rohani.3

ULAMA SEBAGAI PENGEMBANG AMANAH ALLAH

Segala kewajipan dari Allah yang dipertanggungjawabkan kepada manusia boleh dikatakan sebagai amanat dari Allah. Ini dapat ditegaskan lagi melalui surah Al-Ahzab ayat 72 yang bermaksud : sesengguhnya kami telah mengemukakan amanat kepada langit, bumi dan gunung-gunung, maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khuatir akan mengkhianatinya. Dan dipikullah amanat itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh.
Apa yang diamanatkan itu ialah segala hak yang dipertanggungjawabkan kepada seseorang baik berupa tindakan, perbuatan dan perkataan atau kebijaksaan dan kepercayaan hati. Perkara yang berhubungan dengan ulama dalam hal ini, adalah ulama itu berkewajipan memelihara amanat dari Allah, berupaya memelihara agama Allah dari kerosakannya, menjaga agama Allah agar tidak dikotori oleh manusia dan menunaikan segala perintah Allah. Amanah dari Allah yang berupa kewajipan beribadat kepada Allah hendaklah ditunaikan jika tidak ulama itu diertikan berlaku khianat kepada amanat yang disampaikan Allah kepadanya. Allah mempertaruhkan ilmu pengetahuan kepada ulama agar ummat tidak menyembunyikan kebenaran yang seharusnya dibuka kepada ummat. Menurut Rasulullah orang yang mengkhainati sesuatu perkara yang dipercayakan kepadanya ia termasuk telah memiliki satu alamat munafik. Ummat selalu memerhatikan gerak geri ulama. Setiap gerak geri ulama sentiasa menjadi tontonan dan ikutan ummat. Bagi orang-orang yang kurang imannya dia mendikan ulama yang terlibat dalam perkara yang tidak baik sebagai dasar dan alasan untuk menirunya.sebagai kesimpulan bagi peranan ulama yang ke tiga ini Rasulullah SAW telah bersabda bahawa: ulama itu adalah para pemegang amanat allah atas segenap makhluknya.4

ULAMA SEBAGAI PEMBINA UMMAT

Ulama sebagai pembina ummat merupakan peranan ulama yang keempat yang akan dihuraikan di sini. Ulama yang mempunyai pengaruh yang luas berkesempatan untuk mengambil bahgaian dalam menentukan apa dan bagaimana pola yang harus dimiliki ummat. Kelompok manusia yang telah mengakui bahawa ulama itu sebagai pemimpin dan pembimbing mereka akan menjadi idola bagi mereka, setiap tutur kata ulama dipatuhi dan setiap gerak geri ulama diikuti atau diteladani. Di sinilah peranan ulama di dalam membina ummat amat penting. Tidak diragukan lagi bahawa ulama juga berkewajipan untuk membina ummat agar mereka mempunyai citra, tingkah laku dan pandangan hidup yang sesuai dengan ajaran Allah. Maka jika ini semua telah tercapai pada tiap-tiap orang di muka bumi ini sudah tentu tersusunkah masyarakat yang mempunyai satu tatacara hidup yang sesuai dengan citra ajaran Allah iaitu mempunyai keperibadian tersendiri, mempunyai corak tersendiri. Tentu sahaja corak atau syibghah itu sesuai dengan sabda Allah sendiri dalam surah Al-Baqarah ayat 138 : Syibghah Allah. Dan siapakah yang lebih baik syibghahnya daripada Allah? Dan hanya kepadanyalah kami menyembah.
Para ulama berkewajipan untuk membina ummat agar sesuai dengan segala amal perbuatan dan berkeyakinan hidupnya dengan syibghah Allah itu. Dan ummat dilarang untuk mengikuti ulama yang melanggar atau tidak sesuai dengan apa yang telah diwariskan para nabi. Rasullullah SAW bersabda: janganlah kamu semua duduk semajlis dengan sembarangan ulama kecuali dengan ulama yang mengajak dari lima perkara iaitu dari keraguan kepada keyakinan, dari riak kepada keikhlasan, dari tamak kepada sederhana, dari takbur kepada rendah hati dan dari permusuhan kepada kejujuran
(HR Abu Nu’ain dari Jubir)
Ulama yang mengajak dari lima perkara kepada lima perkara itulah ulama yang mempunyai sifat mendidik kepada ummat atau kepada sesiapa sahaja yang mendekatinya. Setiap orang yang berada di sisinya tidak lepas dari ajakannya kepada kebaikan, dan ulama tersebut selalu mengajak kepada sesiapa sahaja untuk berbuat kebaikan ini kerana ulama itu sentiasa yakin bahawa semua orang tidak sempurna imannya dan senantiasa memerlukan bimbingan.5
ULAMA SEBAGAI PEMBIMBING UMMAT

Rasullulah SAW bersabda: ulama itu adalah pemimpin (HR Ibnun Najjar dari Annar r.a) dan Sesungguhnya ulama di bumi ini adalah bagaikan bintang-bintang di langit. Dengan dia (bintang) , ummat ditunjukkan jka dalam kegelapan baik di darat mahupun di laut
(HR Al Ajuni dari Annas r.a)
Menurut dua sabda di atas ulama adalah penuntun, pembimbing dan pemimpin. Tentunya tugas pemimpin adalah menunjukkan jalan dan membimbing umat ke jalan yang benar. Bagaikan bintang-bintang di langit di kala alam gelap, pelaut ataupun orang yang didaratan mengambil manfaat pada bintang tersebut sebagai penunjuk jalan. Demikian pula ulama tugasnya adalah menunjukkan jalan kepada ummat yang sedang mengalami kegelapan fikiran dan kebingungan. Sekiranya ulama tidak menjalankan peranannya dengan bertanggungjawab maka kerosakan akan menimpa ummat dan ulama tersebut akan menanggung dosa yang besar. 6

ULAMA SEBAGAI PENEGAK KEBENARAN

Semua pendokong Islam untuk menegakkan agama Islam itu dengan segala daya dan kemampuan yang dimilikinya. Semua orang Islam tidak lepas dari percubaan dan rintangan dalam mengamalkan ajaran agama Allah dan dalam menuju keredhaan Allah. Tetapi bagi para ulama cubaan dan rintangan itu lebih besar datangnya daripda rintangan yang dialami oleh orang-orang biasa. Bagi musuh-musuh yang hendak menghapuskan Islam, mereka akan menghapuskan tokoh ulama terlebih dahulu. Apabila tokoh ulama telah berjaya ditewaskan mudahlah bagi pihak musuh menjatuhkan ummat yang lain. Kalau penegak atau tiangnya telah hancur atau roboh mestilah seluruh bangunan yang lain kan ikut roboh. Maka dengan itu agama Allah juga akan turut hancur. Apabila para ulama tidak menjunjung tinggi ajaran Islam, tidak menegakkan dan mempertahankan ajaran Allah tentu rosaklah ummat yang menjadi pendokong ajaran Allah. Terdapat ulama-ulama yang menderita disebabkan oleh siksaan dari orang-orang yang tidak berperikemanusiaan ada yang sampai mati kerana disiksa, mati dalam penjara dan lain-lain. Semua ini adalah semata-mata untuk mempertahankan dan menegakkan kebenaran.7

PENUTUP

Peranan ulama dalam membimbing dan memimpin ummat dalam menuju kepada takwallah adalah tanggungjawab yang besar. Para ulama dan pemimpin Islam harus mempunyai jiwa kepimpinan dan tanggungjawab atas kepimpinannya itu dan juga harus mengetahui agama serta ummat yang di pimpinnya itu kerana para ulama menjadi ikutan ummat yang lain.



Ustaz Abd Aziz bin Harjin
Pensyarah Tamadun Islam
Universiti Teknologi MARA Perlis
02600 Arau
Perlis
MALAYSIA

P: 04-9882701
H: 013-4006206
E: abdazizharjin@perlis.uitm.edu.my
W: abdazizharjin.blogspot.com



Perpindahan Ilmu Islam Ke Barat

Perpindahan Ilmu Islam Ke Barat

PENGENALAN

Keagongan sains dan teknologi terkini tidak dapat dipisahkan dari semangat penyelidikan baru yang dicetuskan oleh islam. Selama 8 abad(92-897H – 711-1492M) orang-orang islam menjadi perintis dan pelopor tamadun yang tersendiri di Andalus. Mereka didorong oleh semangat cintakan ilmu maka sarjanj-sarjana Muslim mendaki setiap ketinggian intilektual dan mengatasi setiap halangan fizikal sehingga orang-orang islam berjaya memberi sinar dan kemajuan kepada masyarakat Eropah. Tradisi mengkaji dengan bebas disamping menghargai fikiran manusia merupakan kejayaan paling manis dalam kehidupan intelektual orang-orang islam. Lantaran itu, bumi Andalus ketika itu dipenuhi dengan institusi-institusi pengetahuan yang memperdebatkan idea-idea tanpa halangan dan mencari ilmu pengetahuan sebagai satu ibadah. Orang-orang islam menjadi pemimpin dan guru dalam semua daya kreativiti dan aktiviti yang dilakukan sehingga Andalus menjadi symbol kekuatan dan keagongan Islam dan dianggap sebagai “The torch of Europe”

Bumi Andalus merupakan puasat yang terkenal
Telah membawa sinar dan perubahan kepada dunia
Menjadi tumpuan untuk mendapatkan ilmu pengetahua

DEFINISI ILMU

Menurut Gong Fu Xi(Comnfucius) ilmu ialah “Apabila kamu mengetahui sesuatu,menunjukkan yang kamu tidak tahu”. Ungkapan ini membawa maksud bahawa ilmu itu merupakan suatu kebenarkan dan keyakinan.
Plato pula mentakrifkn ilmu sebagai “As a kind of conversion of the soul from darkness to light”. Definisi ini dapat diterjemahkan ilmu sebagai suatu pemindahan roh atau jiwa daripada kegelapan kepada kecerahan. Dalam bentuk yang lebih terperinci pemahaman Plato mengenai ilmu telah diterjemahkan sebagai “pemilikan sifat sebenar sesuatu. Sifat sebenar ini tidak terdapat melalui pancaindera tetapi melalui idea atau bentuknya yang kekal, semesta dan tidak berubah-ubah”. Menurut Plato, setiap manusia ada roh dan jasad. Roh itu bersifat abadi dan kekal, dan dapat memelihara dirinya daripada segala perubahan yang buruk dan yang baik yang datang daripada jasad yang membalutinya. Roh itu banyak tingkatan bentuknya. Dari tngkatan inilah ia memanjat kepada suatu bentuk yang sempurna setelah ia menjauhkan dirinya daripada unsure-unsur bendaan. Pada waktu itulah ia dapat memahami segala-galanya yang dianggap sebagai kemuncak ilmu.
Imam Ghazali(ra) mentakrifkan ilmu sebagai ‘Suatu kepastian secara demonstratif; cahaya(nur) merupakan anak kunci kepada ilmu, dan untuk sampai kepada ilmu yang pasti mestilah melalui pengalaman langsung(dhauq).
Firman Allah(swt) yang bermaksud;
“Sesiapa yang tidak diberi cahaya oleh Allah nescaya dia tanpa cahaya sedikit pun”.

Firman Allah(swt) yang bermaksud:
“Dan untuk dijadikan penyeru agama Allah dengan izin-Nya dan untuk dijadi cahaya yang menerangi”.


Ilmu ialah suatu kepastian secara demonstratif; cahaya(nur) merupakan anak kunci kepada ilmu.

PERTEMBUNGAN ANTARA TAMADUN ISLAM DENGAN TAMADUN DUNIA

Pertembungan antara tamadun Islam dengan tamadun lain di dunia sudah berlaku sejak zaman awal Islam lagi. Sebelum kelahiran Nabi Muhammad(saw) sudah wujud beberapa tamadun seperti tamadun Babylon di Mesopotamia, Iraq; tamadun Yunani, tamadun Parsi, tamdun Rom, tamadun India dan tamadun China.
Pada zaman peluasan pengaruh Islam di Iraq, Syria, dan Mesir di sepanjang pemerintahan kerajaan Khulafa’ al-Rasyidin, masyarakat Islam telah menemui pelbagai tamadun di kawasan yang di duduki. Di Iraq, mereka bertembung dengan tamadun Babylon dan Parsi, di Syria dan Mesir mereka bertembung dengan tamadun Yunani dan Rumawi. Setelah pengaruh Islam meluas sehingga ke India dan China pada zaman Bani Umayyah dan ‘Abbasiyah’, mereka bertembung pula dengan tamadun India dan China. Tetapi pertembungan yang paling meluas berlaku ialah antara tamadun Islam dengan tamadun Eropah sewaktuorang Islam memerintah Andalusia dan Sicily.
Pertembungan tamadun Islam dengan tamadun dunia, khususnya tamadun Eropah adalah melalui beberapa saluran seperti perniagaan, peperangan, diplomatic, kebudayaan dan pusat pengajian. Orang Islam keturunan Arab memang terkenal dalam perniagaan. Nabi Muhammad(saw) adalah contoh utama dalam bidang perniagaan. Baginda pernah berniaga hingga ke negeri Syam(Syria), Baginda sempat melihat tamadun orang Kristian di sana. Begitu juga tokoh-tokoh Islam yang lain sewaktu pembukaan negeri Iraq, Syam dan Mesir dalam siri peperangan dan penaklukkan di kawasan tersebut telah menyaksikan pelbagai kebudayaan dan tamadun dari pelbagai bangsa yang tinggal di kawasan tersebut. Dalam pada itu berlakulah interaksi dan analisis antara masyarakat Islam dan bukan Islam. Dengan kata lain, tamadun dunia telah terdedah di hadapan mata orang-orang Islam dan begitu juga sebaliknya. Kedua-dua tamadun itu saling ambil-mengambil dan pengaruh-mempengaruhi antara satu sama lain.
Hubungan tamadun Islam dengan tamadun Eropah menjadi semakin dekat apabila munculnya pemerintahan Islam di kawasan Afrioka Utara. Sepadan antara Afrika Utara dengan Eropah hanyalah Laut Mediterranean. Melalui Laut Mediterranean orang Islam merentas ke Sepanyol dan Sicily dan seterusnya ke Portugal dan selatan Perancis.
Negara-negara tersebut dianggap sebagai jambatan yang menghubungkan pertembungan kebudayaan dan intelektual. Kaum pedagang, para intelek dan tokoh-tokoh agama dari kedua-dua pihak sering berulang-alik antara negeri-negeri tersebut. Di situ jugalah terdirinya institusi pendidikan dan perpustakaan yang dilengkapi buku ilmiah hasil karangan tokoh-tokoh Islam. Para pelajar dari seluruh dunia telah tertumpu ke situ untuk memperoleh ilmu pengetahuan. Selain usaha pelajar, penduduk tempatan yang beragama Islam yamg dinamakan Mudejars yang berada di bawah pemerintahan kerajaan Kristian di Eropah turut memindahkan ilmu pengetahuan Islam pada masyarakat Barat.
Perkembangan tamadun Islam di bahagian Barat sejajar dengan perkembangan tamadun Islam di sebelah Timur yang berpusat di Baghdad kerana tokoh-tokoh Islam di kedua-dua pihak sering berulang-alik. Di Baghdad telah didirikan sebuah pusat ilmu pengetahuan yang dipanggil Bait al-Hikmah pada zaman Khalifah al Ma’mun. Antara kegiatan yang dijalankan oleh institusi ini ialahmenterjemah karya ilmiah daripada bahasa Yunani ini kemudiannya diperkembangkan oleh orang Islam dan seterusnya dipindahkan ke Eropah. Proses pemindahan tamadun Islam ke Eropah pada awalnya berlaku secara aman, tetapi setelah itu bertukar secara kekerasan melalui Perang Salib.
Sebelum berlakunya Perang Salib, masyarakat Eropah boleh dikatakan berada dalam kejahilan seperti yang digambarkan dalam pentahapan sejarah Eropah yang dikenali sebagai zaman Gelap,iaitu antara abad ke-4M hingga abad ke-7M lagi telah mencapai kemajuan dalam bidang ilmu pengetahuan. Perkembangan ilmu pengetahuan sampai ke kemuncaknya pada abad ke-10M, 11M,dan 12M. Dalam peristiwa Perang Salib yang berlaku selama 200 tahun(antara abad ke-12M hingga 14M), masyarakat Eropah telah mengambil kesempatan mencuri dan merampas banyak tamadun Islam dan dibawa ke negara mereka. Contohnya, Hospital Les Quinze-Vingt yang di Paris oleh Louis lX mengambil contoh dan kelengkapan dari Hospital Mur al-din di Damsyik

Berlaku sejak zaman awal Islam lagi
Hubungan tamadun Islam dengan tamadun lain semakin dekat apabila muncul pemerintahan di Afrika Utara
FAKTOR-FAKTOR PERPINDAHAN ILMU ISLAM KE BARAT

a) PERANAN ORANG-ORANG MOZARAB

Mozarab adalah panggilan kepada orng Kristian. Ia diambil dari bahasa arab “musts’ ribun”(orang-orang yang diarabkan)iaitu orang-orang Kristian yang tertarik dan mengamalkan beberapa asprk kebudayaan arab dan tamadun Islam. Mereka turut mempelajari bahasa arab disamping bahasa latin dan Rumawi. Orang-orang mozarab memainkan peranan yang amat penting dalam penyebaran ilmu pengetahuan Islam ke Eropah. Dengan mempelajari bahasa arab mereka berpeluang membaca karya-karya dan hasil-hasil penulisan orang-orang Islam. Mereka juga membelanjakan wang yang banyak untuk mendirikan perpustakaan bagi menempatkan koleksi-koleksi yang berbahasa arab. Perkembangan ini telah menimbulkan kebimbangan dan bantahan dari Bishop Alwaro. Ini menyebabkan mereka terpaksa menterjemahkan bible ke dalam bahasa arab supaya boleh dibaca oleh orang-orang Kristian yang nyata lebih suka dan fasih menggunakan bahasa arab sebagai bahasa pertuturan melebihi bahasa mereka sendiri sebagaimana yang dilakukan oleh John of Seville pada tahun 1049M. Versi Arab ini kemudiannya dibahagikan kepada Bishop-bishop dan paderi-paderi di semua wilayah Andalus ketika itu. Ini menunjukkan telah wujud hubungan yang erat di antara masyarakat Arab Islam dan Kristian terutama pendudk tempatan. Secara tidak langsung mereka semua turut menyebarkan ilmu-ilmu Islam terutama bidanh falsafah, puisi,dan kesusasteraan.



Orang-orang mozarad menyebarkan ilmu pengetahuan Islam ke Eropah
Mendirikan perpustakaan untuk menyimpan koleksi-koleksi karya dan penulisan orang-orang Islam
b) HUBUNGAN DIPLOMATIK

Sejarah telah mencatatkan bahawa telah wujud hubungan diplomatik di antara negara-negara Eropah dengan Andalus lantaran sikap mereka yang berhasrat memajukan Eropah setanding Andalus, antaranya England, Perancis, Jerman, dan Holand. Mereka menghantar delegasi yang terdiri dari pelajar-pelajar ke Andalus untuk menuntut ilmu seperti sains, kesenian pertukangan dan lain-lain. Mereka juga menghantar pembesar-pembesar dan putera-putera mereka untuk melanjutkan pelajaran di Andalus serta medalami dan mempelajari setiap aspek kemajuan yang dimiliki oleh orang-orang Islam.
Menurut Petter antara rombongan yang tiba ke Andalus ialah Elizaberth sepupu kepada Louis ke lV dari Perancis dan Putera Dubant dari England sementara German pula menghantar perutusan yang diketuai oleh menterinya bernama William. Ketika ini Universiti Cordava yang diasaskan oleh Abd. Rahman merupakan universiti terbaik ketika itu. Ia bukan sahaja menampung pelajar-pelajar muslim tetapi juga pelajar-pelajar Kristian dan Yaahudi dari seluruh perusuk dunis samada Eropah, Afrika dan Asia.
Pada masa pemerintahan Hisham1, Putera Philip telah menghantar pelajar-pelajarnya untuk mempelajari teknik-teknik dan metodologi pembelajaran setiap disiplin ilmu. Secara tidak langsung ilmu-ilmu Islam telah tersebar dengan begitu cepat dan pesat. Ia buakn sahaja menerangi dunia Islam tetapi turut membawa nafas baru kepada Eropah yang masih dalam kegelapan.

Wujud hubungan diplomatik antara negara Eropah dengan Andalus kerana ingin memajukan Eropah
Hantar pelajar dan utusan ke Andalus untuk belajar ilmu pengetahuan

c) AKTIVITI PERTERJEMAHAN

Seiring dengan kemasukan pelajar-pelajar dari seluruh perusuk dunia, aktiviti perterjemahan semakin giat dilakukan. Malah aktiviti ini merupakan salah satu faktor penting yang banyak membantu dalam penyebaran kebudayaan dan ilmu pengetahuan orang-orang Islam ke Eropah. Antara pusat gerakan perterjemahan ialah Teledo yang berjaya melahirkan cendiakawan-cendiakawan yang terkenal seperti Michael Scott, Danial Morley dan Ibrahim Daud al Israili. Buku-buku yang sering diterjemahkan meluputi bidang-bidang ilmu hisap,falaq, mantiq,perubatan, kimia dan botani. Perterjemahan berlaku samada dari bahasa Arab ke bahasa latin atau bahasa latin,Dreek, Yunani, ke Bahasa Arab. Ini jelas diperlihatkan betapa besarnya pengaruh Andalus ke atas dunia Eropah.
Banyak sekolah-sekolah dan universiti diwujudkan di s ekitar Andalus seperti di Corvada,Granada, Toledo dan Sevielle. Pelajaran yang diperkenalan merangkumi bidang undang-undag,perubatan,kimia, falsafah dan astronomi.
Di dalam bidang kemasyarakatan Ibn Khaldun merupakan pemikir sosiologi yang ulung yang menulis banyak disiplin ilmu seperti ilmu hisap,ilmu analisis, kejuruteraan dan hisap perbandingan. Kerja-kerjanya turut menjadi bahan pengajian utama di Barat sehingga abad ke-16. Manakala di bidang pelayaran, buku-buku yang dihasilkan oleh orang-orang Islam telah memberi erti dan amat berharga kepada dunia Barat kerana ilmu ini di dapati banyak mempengaruhi zaman ‘Renaissance’ di Barat seterusnya mendorong kepada berlakunya penerokaan pelayar Eropah ke Timur pada abad ke 16 dan 17M.
Jelaslah Eropah pada masa itu mengkagumi kemajuan Andalus sehingga dikatakan apa saja yang diperlukan oleh Eropah akan diambil dari Andalus. Contohnya Raja Toja dari Navarre telah menbawa puteranya Sioncho ke Andalus semata-mata untuk menguruskan badan

Salah satu faktor dalam penyebaran ilmu pengetahuan ke Eropah
Wujud sekolah dan universiti di sekitar Andalus

d) PEMBUKAAN PULAU SICILY

Setelah berada dibawah kekuasaan Islam selama 800 tahun,(902M-1091M) Sicily telah memainkan peranan langsung dalam pemindahan ilmu Islam ke Barat. Kedudukannya yang strategik di tengah-tengah perjalanan antara Eropah dengan Afrika mendorong ia menjadi pusat perkembanagan intelektual yang penting ketika itu. Antara factor yang mempercepatkan proses keilmuan ialah:
a) Guru-guru yang mengajar di sekolah-sekolah dan masjid-masjid dikecualikan daripada perkhidmatan tentera. Ini membolehkan mereka memberi tumpuan sepenuhnya dalan bidang-bidang pengajaran.
b) Peranan pemerintah yang turut mencintai ilmu dan berusaha memperkembangkannya. Malah mereka dikatakan aktif dalam bidang penulisan dan menjadi penaung kepada ahli-ahli persuratan Sicily.
c) Secara kebetulan pada zaman pemerintahan Islam di Sicily pada abad ke 10M dan 11M, Qairawan telah muncul sebagai pusat kegiatan intelektualdi Afrika Utara. Keadaan ini membolehkan penduduk Sicily menimba ilmu pengetahuan dari bandar tersebut juga mendapatkan guru-guru terlatih dan mahir untuk mengajar di Sicily.

Hasilnya ramai tokoh-tokoh ulama dan cendiakawan muncul di Sicily pada abad 10-11M. Antaranya Hamzah ai Basri seorang ahli Filologi dan sasterawan, Muhammad bin Khurasan, seorang yang mahir dalam bidang Qiraat. Tokoh-tokoh lain ialah Abd. Ai Haqq bin Muhammad dan Ibn Zaraf(ilmu Kalam), Asad bin al Furut(Fiqh), Abu al Abbas(Hadis), dan Ibn Rashiq(bahasa)
Walaupun akhirnya Sicily di tawn semula oleh orang-orang Norman yang beragama Kristian, mereka telah mengekalkan unsure-unsur keislaman yang terdapat dikalangan penduduknya. Tambahan pula Sicily mempunyai hubungan dagang dengan sebahaguan besar negara-negara Islam. Walaupun berada dibawah pemerintahan bukan Islam tetapi bidang keilmuan masih lagi menjadi agenda utama pembangunan masyarakat dan negara. Jesteru itu tidak hairanlah pemerintah-pemerintahnya seperti Raja Roper dan Frederick terus menberi galakan dalam industri supaya aktiviti perterjemahan diteruskan. Malah ramai pakar-pakar perubatan dan ahli astromoni muslim diminta berkhidmat di istana-istana Sicily. Raja Frederick ll juga dikatakan mempunyai hubungan yang sangat baik dengan para sarjana di negara-negara Islam sekitar. Atas arahan beliau Michael Scott dan Theodore dari Antioch telah menterjemahkan karangan-karangan dalam bahasa Arab tentang teologi kegunaannya. Bahasa Arab dijadikan bahasa rasmi negara.
Kesimpulannya walaupun beragama Kristian, pemerintah-pemerintah Sicily terus memberi laluan ke arah perkembangan pemikiran bahasa, sains, dan budaya Islam di Sicily serta mengekalkan system pentadbiran Islam sehingga ada di antara mereka seperti Raja Roger dituduh oleh rakyatnya sebagai penyokong dan penganut agama Islam. Ketika pemerintahannya pegawai-pegawai beragama Islam terus dibiarkan menjawat jawatan masing-masing. Maka sebab itulah Sicily didatangi oleh ramai peniaga-peniaga muslim sehingga jumlah mereka mencecah hampir 2 juta orang. Selepas zaman Roger dan Frederick ll perkembangan intelektual Islam mula mengalami zaman-zaman malap apabila pemerintah-pemerintahnya mula menunjukkan sikap anti kepada Islam dan melakukan pembaharuan yang ketara memusuhi Islam. Akhirnya kegiatan intelektual berpindah semula ke Andalus.

Kedudukannya strategic di tengah-tengah perjalanan antara Eropah dengan Afrika
Mengekalkan unsure-unsur keislaman walaupun di perintah oleh pemerintahan bukan Islam

e) PEMBUKAAN ANDALUS

Penaklukan kaum Muslim ke atas Andalus bermula pada 711Mdi bawah taga orang pemimpin iaitu Tharif bin Malik yang menjadi perintis diikuti oleh Musa bin Nusayr dan Tariq bin Ziyad. Mereka berjaya menawan keseluruhan bumi Andalus pada tahun 711M. Dari sini bermulalah era pemerintah Islam di Andalus. Kedatangan orang-orang Islam ke sana merupakan satu rahmat bagi penduduk Andalus khususnya dan benua Eropah umumnya.
Islam telah membawa perubahan kepada seluruh aspek kehidupan masyarakat samada dari segi politik pentadbiran, ekonomi d, social dan yang paling menonjol ialah dalam aspek ilmu pengetahuan. Dengan kata lain Islam telah berjaya merubah wajah Andalus dari sebuah negeri yang mundur dan miskin kepada satu tahap ketamadunan yang tinggi dan dikagumi oleh dunia.
Orang Islam Andalus telah menyedarkan masyarakat Barat dari tidur seterusnya membawa mereka ke zaman kemajuan dan peradaban. Peradaban Islam di Andalus telah di bawa ke negeri-negeri di Eropah oleh penganut mereka yang belajar di institusi-institusi pengajian tinggi Islam di Cordova, Seville, Malaga dan Granada atau orang-orang Islam yang tinggal di bawah pemerintahan Kristian yang berada hampir di seluruh Andalus dan Portugal yang dipanggil Mudejars(Mudajjerin) atau ia di bawa oleh pihak penjajah Kristian yang pernah hidup bersama-sama orang Islam Andalus.
Sebagai saluran utama penyebaran ilmu Islam ke Eropah, Andalus di datangioleh pelajar-pelajar dari luar untuk menimba ilmu dalam bidang-bidang matematik,astronomi, astrologi, perubatan dan falsafah. Selain belajar, orang-orang Kristian turut memberi sumbangan kepada kegiatan intelektual ketika itu. Antaranya Alfonso Vll telah menubuhkan sebuah institusi penterjemah di Toledo pada 1130M. Institusi ini dikatakan menyemai “Bait al Hikmah” yang pernah dibina di Baghdad oleh [1]orang-orang Islam.


Sedarkan masyarakat Barat dari tidur dan membawamereka ke zaman kemajuan

KESIMPULAN

Perpindahan ilmu-ilmu Islam ke Barat telah membawa banyak perubahan dan kemajuan kepada masyarakat Eropah. Hal ini jelas terbukti pada peringkat awal zaman pemerintahan Abbasiyah, Baghdad disenangi dunia, tetapi akhirnya telah musnah akibat Perang Salib.
Akibat dari itu, satu demi satu negara Islam khususnya di Asia Barat dan dipersekitaran rantau ini dijajah oleh kuasa barat. Pada ketika itu hampir semua negara Islam tidak mampu berdikari, mereka terpaksa bergantung kepada kuasa barat. Zaman ini terkenal dengan zaman kegelapan umat Islam. Ianya berlaku selama lebih kurang 600 tahun. Pada ini pula, pemerintahan secular dan model barat secara besar-besaran mula diperkenalkan ke atas ummah di negara-negara Islam, yang membawa akibat kemusnahan terhadap tradisi, kebudayaan, dan sistem Islam secara beranusr-ansur, di samping penanaman pemikiran penjajah secara halus.
Walaubagaimana pun, Islam adalah satu-satunya agama Allah SWT di muka bumi ini. Ianya tidak akan dilenyapkan begitu sahaja.


Ustaz Abd Aziz bin Harjin
Pensyarah Tamadun Islam
Universiti Teknologi MARA Perlis
02600 Arau
Perlis
MALAYSIA

P: 04-9882701
H: 013-4006206
E: abdazizharjin@perlis.uitm.edu.my
W: abdazizharjin.blogspot.com